XLPM Online

Efter 15 år har den digitala projekthandboken XLPM Online fått en uppfräschning från topp till tå. Hoy levererade en framtidssäkrad teknisk plattform, nytt UI och navigationslösning, en AI-assistent och en personlig översiktssida, som tillsammans med en helt ny design flyttat tjänsten framåt i tiden till 2025. Precis där den ska vara.
UPPDRAGET
I september 2025 lanserades nya XLPM Online – Excellence in Leadership and Project Management – en omfattande kunskapsplattform som tillgodoser företag med allt stöd de kan behöva inom projektmetodik. Hoy fick uppdraget att forma den nya webbplatsen, som behövde få ett lyft gällande tekniskt plattform, navigation och design såväl som integration till administrationsverktyg för en smidig hantering av användare och licenser. Parallellt med vårt arbete gjordes en stor satsning hos kund med att uppdatera alla illustrationer och bilder för metodiken.
Illustrationer:
Emil Gustafsson Ryderup, Knightec Group

"Vi har verkligen uppskattat hur Hoy både har lyssnat på våra behov och samtidigt guidat oss med tydliga rekommendationer. Den goda dialogen genom hela resan har gett oss en stor trygghet och gjort samarbetet väldigt smidigt. Dessutom har projektet genomförts helt enligt plan – med rätt resultat, inom både tid och budget – vilket visar på deras strukturerade arbetssätt, något vi inom XLPM (Excellence in Leadership and Project Management) såklart värderar högt."
Therése Hallberg, Team Manager XLPM, Knightec Group

Trygg teknisk plattform att växa i
Projektmetodiken XLPM har funnits och utvecklats sedan 2010 och är ett etablerat verktyg på marknaden med användare hos stora företag och organisationer runt om i Sverige. Det är en licensbaserad tjänst som kräver inlogg. Kundens primära behov var att flytta webbplatsen till en framtidssäkrad teknisk plattform.
Projektet inleddes med en förstudie för att identifiera behovet i detalj, kartlägga datastrukturen och kunna sätta ramarna för projektet utifrån projektmål och budget. Valet föll på Sanity som CMS och ett nytt administrationsverktyg upphandlades för hantering av kunder och användarlicenser. Detta integrerades via ett mellanlager som Hoy byggde för ändamålet. Med ett mer standardiserat sätt att hantera såväl innehåll som användare, kan fokus nu läggas på att stötta ännu fler företag i resan mot en effektivare projektverksamhet.

Sänkt tröskel för nya användare
xlpm-online.com är uppbyggd av över 400 sidor med kunskapstätt innehåll. Ett av projektets främsta mål var att förbättra plattformens användarvänlighet och vi konstaterade tidigt att en tydlig struktur och förbättrad navigation var avgörande för att en användare ska kunna tillgodose sig innehållet.
User interfacet (UI) är uppbyggt kring en vänstermeny med ingångar till de olika funktionerna. Här når användaren metodikens centrala sidor, översikt av dokument och checklistor, nyheter, ordlista, sökassistent med mera.
För att ytterligare öka värdet för varje enskild användare har vi lagt till en bokmärkesfunktion. Sparade sidor samlas i en personlig översikt, “Mitt XLPM, vilket gör det enkelt att bygga upp ett eget bibliotek av ofta använda dokument och snabbt återkomma till dem.



Struktur, flöde och funktion
Det krävs ett nära samarbete mellan UX-designer och utvecklare för att sy ihop navigationsflödet med arkitekturen för hur datan ska visas och hanteras i admin.
Huvudfokus var att skapa ett tydligt flöde och en synlig struktur för att hjälpa användaren att navigera så intuitivt som möjligt. Vi slog ihop och skalade ner antalet innehållsnivåer, designade en tydlig breadcrumbnavigering samt dropdownmenyer. Alla kapitel och underkapitel numrerades för att göra innehållet enklare att förhålla sig till.
För alla relaterade funktioner och dokument som XLPM tillhandahåller, designades en högermeny som binder samman projektmetodikens kapitel med stöddokument och praktiska checklistor samt definitioner från XLPM:s egen ordlista. Här kan användaren ladda ner och bokmärka viktiga dokument direkt kopplade till aktuellt kapitel, som sedan samlas i den personliga översikten “Mitt XLPM".



AI-assistent via Typesense
Utöver en traditionell sök-funktion byggdes en AI-assistent med en konversationsbaserad sök-funktion som ytterligare ett sätt att utforska metodiken. AI-assistenten är byggd som en RAG (Retrieval-Augmented Generation)-lösning med Typesense som grund och är anpassad för att enbart kunna svara på frågor kring webbplatsens innehåll. Syftet är att göra det möjligt för användare att “prata med” innehållet på webbplatsen och att få tydlig källhänvisning till sidorna där informationen bor. En funktion som är optimal för den här typen av webbplats som både har ett komplext och omfattande innehåll.

Vill du veta mer ?
Tveka inte att dra iväg ett mejl eller slå en pling till någon av våra projektledare om du vill veta mer om vad vi på Hoy kan och gör om dagarna. Vi har bred erfarenhet inom digitala lösningar och kan levererar utifrån varje kunds specifika önskemål och behov. Ibland är standardlösningen den bästa och ibland behöver vi börja med att rita upp kartan och sätta målen tillsammans.
