SAVO— Interaktiv
Mässa

Projekt

Interaktiv mässa

Industri

Möbler

Kund

SAVO

År

2022

Se resultatetSe resultatet

Savo tillverkar moderna och stilrena kontorsmöbler med innovativ och intuitiv design där ergonomi står i fokus. Hoy fick i uppdrag att utveckla en digital upplevelse till Savos mässmonter på Stockholm Furniture Fair som skulle bidra till att förtydliga varumärket under payoffen ”Savo – Pushing the seating experience.”

Idé / Avstamp

Uppdraget var att skapa en film för Savos mässmonter. Utifrån insikten att fysisk interaktion och nya upplevelser är det viktigaste på en mässa, lades tanken om en traditionell, linjär film på hyllan. Istället skapade vi en produktion i spelmotorn Unreal Engine 5 där Savos produkter byggdes upp i 3D som digitala tvillingar av de fysiska kontorsstolarna. Teknikvalet möjliggjorde en maximerad upplevelse av kampanj-budskapet då målgruppen kunde påverka innehållet i filmen i realtid med hjälp av fysiska sensorer.




Taktilt och interaktivt

Vi ville göra Savos monter till en taktil och interaktiv upplevelse där besökarna kunde vara med och påverka innehållet. Med Unreal Engine, RFID-taggar och mobila sensorer kunde besökarna bestämma hur stolarna på skärmen skulle se ut och röra sig.

Då kampanjens syfte var att förtydliga Savos varumärke och produktutbud både före och efter mässan, skapades en kampanjsida till savo.com baserad på innehållet i Unreal 5-produktionen. Vi skapade också ett 20-tal filmklipp för kommunikation i sociala medier.

Att få ett material som kunde användas i flera kanaler och sammanhang var ett viktigt mål för kunden. Unreal Engine gör det enkelt att iterera och ta fram högupplösta bilder snabbt, utan att tumma på kvaliteten - något vi gillar skarpt!


Resultat

Produktionen visades i sitt fulla format på Stockholm Furniture Fair 2023. Savo vänder sig framför allt till arkitekter och inköpare av kontorsmöbler och båda grupperna är flitiga besökare på mässan. Det finns en tydlig koppling mellan den digitala upplevelsen och produkterna, vilket skapar ett starkare engagemang och en tydlig association mellan produkterna och varumärket.

För oss på Hoy är det här den typen av projekt där vi får bygga team av flera discipliner som samverkar till ett starkt resultat.