Lidl – Värdeords­kampanj

Projekt

Educational

Bransch

Supermarket

Kund

Lidl

År

2024

När Lidl skulle lansera sina uppdaterade värdeord och säkerställa kommunikationen/interaktionen till alla medarbetare i butik vände de sig till Hoy för att göra det på ett nytt och engagerande sätt. Resultatet blev en interaktiv spelupplevelse som fördjupade förståelsen via scenarier från arbetsplatsen, quiz och tävlingsmoment.

Uppdrag

Uppdraget var att skapa en gamification/läroportal där samtliga medarbetare i Lidls butiker i Sverige kunde få uppleva och ta del av de uppdaterade värdeorden.

För att nå ut med aktiviteten skapades en mobilanpassad lösning som mötte målgruppens behov och tillgänglighet på bästa sätt.

Syfte

Syftet var att aktiviteten och den tekniska lösningen skulle ligga till grund för det fortsatta kulturarbetet och en efterföljande enkät där deltagarna fick möjlighet att reflektera över sin arbetsmiljö och identifiera fortsatta utvecklingsmöjligheter.

LÖSNING

En gamification/läroportal som baserades på ”värdeordstrappan”. Där medarbetarna varje vecka fick ta del av ”veckans värdeord” som kompletterades av fyra nya steg att uppleva/ta sig an. Samtliga steg fokuserade på veckans värdeord. Lösningen togs fram tillsammans med vårt systerföretag Oh No Gravity.

  • Introducera: Veckans värdeord (kort lockande animation)

  • Fördjupa: “Lidl-simulatorn”: En interaktiv upplevelse som berör “do’s & don’ts” relaterade till värdeordet.

  • Testa: Ett quiz som testar om värdeordet och insikten har nått fram.

  • Belöna: Efter stegen låses ett roligt och enkelt spel upp där målet var att samla så många poäng som möjligt. Spelet var även tänkt att motivera medarbetare för nästa veckas utmaning och nästkommande värdeord.

ETT UTMANANDE OCH UTVECKLANDE PROJEKT

Lidls uppdaterade värdeord lanserades i alla Lidl-länder samtidigt – vilket gjorde att Lidl Sverige hade en tight tidsram att förhålla sig till. När idén om en gamification/läroportal nådde oss på Hoy innebar det att vi endast hade 7 veckor på oss att gå från idé till lansering. Projektet genomfördes i iterationer för att snabbt nå fram till rätt tonalitet, utseende och känsla. Aktiviteten skulle kännas som Lidl - våga ta ut svängarna och samtidigt fokusera på Lidls #hakul.

Nästa

Smedjan
Tredje
Lång
— Hur gick det sen?

Gå till projekt
Hero